I förra veckan publicerade Åtvidabergsplatsen den här texten om Sofia och Salome, två av våra ungdomar som varit med och burit arbetet under 2020.

Ungdomar som förändrar världen

Två tonårstjejer. Två världar. Men engagemanget har de gemensamt.
Både Salome och Sofia jobbar ideellt för det de tror på och genom sitt arbete har de fått göra en viktig insats – inte bara för sin egen skull – utan också för andra!

Om ni besökt Kenyaföreningens tillfälliga butik i Getingen, mittemot Ica i Åtvidaberg, har ni kanske träffat Sofia Edström? Tillsammans med ett tiotal andra ungdomar har hon nämligen drivit secondhand-butik den här sommaren.
“Utan de här ungdomarna hade vi inte klarat oss”, säger Mimmi Ericsson, som är verksamhetsansvarig. “I vanliga fall har vi många pensionärer som hjälper till”, fortsätter Mimmi. “Men på grund av Covid -19 har våra äldre fått vara mer försiktiga. Sofia och hennes kompisar har verkligen varit ovärderliga!” konstaterar Mimmi.

“Det har bara varit roligt”
“Men det har bara varit roligt”, fyller Sofia i. “Om jag inte hade jobbat här hade jag bara varit hemma, hursomhelst.”
            Sofia är 17 år gammal och uppvuxen i Åtvidaberg och till vardags läser hon samhällsvetenskapsprogrammet på Facetten. Hon är engagerad i samhällsfrågor och när jag frågar varför hon valt att hjälpa till i butiken kommer svaret snabbt:
”Det känns väldigt bra att få göra det! Jag vet ju att pengarna går till ett utsatt område och jag tycker att det är jättebra att det finns en sådan förening som Kenyaföreningen, som hjälper till”, säger Sofia. Honberättar att hon aldrig arbetat i butik förut, men att hon har lärt sig jättemycket, inte minst av att få ta så mycket ansvar.

”Jag har lärt mig massor”
”Jag har lärt mig massor. Jag har ju ofta varit här själv och haft ansvar för både öppning och stängning. Då måste man ha koll på allt – även kassan. Det var helt nytt för mig!” säger Sofia. Hon berättar också att hon verkligen gillat friheten att få inreda och ha egna idéer om hur produkter ska placeras och hur butiken ska organiseras. Men det allra bästa har ändå varit att få träffa så mycket människor.
”Jag har faktiskt tyckt att det varit lite läskigt med mycket nya människor förut, men här har det varit jättekul. Jag har fått träna på att prata med alla slags människor och märkt att det inte behöver vara så farligt”, skrattar Sofia. ”De flesta som kommer är dessutom jättetrevliga! De vet ju också att vi driver verksamheten för en bra sak.”

Arbetet i Kenya
1000 mil söderut, i utkanterna av Kenyas huvudstad Nairobi, träffar vi Salome. Det är hit som alla pengar från Secondhand-butiken går. Här samarbetar Kenyaföreningen med en lokal partnerorganisation, Pendo Amani, som stöttar utsatta barn och ungdomar i slummen. Musik, dans och fotbollsprogram är några av de aktiviteter som erbjuds och på lärcentret finns också möjlighet till läxläsning. Ledarskapsutbildningar och särskilt stöd till utsatta tonårstjejer är andra viktiga verksamhetsgrenar.

Salome bor i Juja
Salome är 15 år gammal. Tillsammans med sina småsyskon har hon vuxit upp med sin mormor i Juja, ett fattigt område i utkanten av Nairobi. Mamman jobbar som hushållerska på en annan ort och skickar hem pengar för att betala för mat, husrum och barnens utbildning medan mormor försöker jobba på en liten bondgård i närheten. Men ibland är det riktigt tufft.
            ”Ibland får vi gå hungriga flera dagar i rad”, säger Salome. Under Coronapandemin tillhörde dock Salomes familj den grupp som fick ta del av matkorgarna som Pendo Amani delade ut, så då hade de mat på bordet.

Ett andra hem
Salome har fått arbeta hårt och hjälpa till hemma ända sedan hon var liten, men hos Pendo Amani har hon hittat en plats där hon kan få utveckla helt egna intressen och hon är engagerad i flera olika program.
            ”Det började egentligen med att jag hade en kompis i skolan som var väldigt duktig. När hon berättade att hon var engagerad i Pendo Amani ville jag också bli det – så att jag skulle kunna bli lika duktig som henne”, berättar Salome. Nu var det fem år sedan hon följde med sin kompis första gången, och sedan dess har Pendo Amani hunnit bli ett andra hem för Salome.

Från deltagare till ledare
”Jag brukar komma till lärcentret redan tidigt på morgonen för att läsa och göra läxor. På eftermiddagen får jag musiklektioner och undervisning i hur man kan reparera och ta hand om instrumenten och just nu håller jag också på att lära mig leda en ensemble”, berättar Salome. Sedan deltar hon också i det program som riktar sig särskilt till tonårstjejer, där de diskuterar allt från självförtroende till könsrelaterat våld, mens och relationer. Det syns att Pendo Amani blivit en livsviktig del av Salomes liv, där hon både hittat trygghet och en tillhörighet, men där hon också själv kan vara med och bidra.
            “Salome är otroligt ambitiös”, säger Mike, som leder Pendo Amani i Juja. “Hon är energisk och arbetar hårt, samtidigt som hon är en ödmjuk och en vädigt god ledare.”

Rustade för framtiden
Tillbaka till Sofia i Åtvidaberg. Det är redan augusti när vi träffas och snart börjar sista året på gymnasiet för Sofia. Hon funderar mycket över framtiden och vad hon ska göra efter gymnasiet.
            ”Det skulle vara fantastiskt roligt att få åka till Kenya. Jag har ju mött de ungdomar som varit här på besök, men det vore väldigt spännande att få se arbetet på plats”, säger Sofia. Kanske kan ett utbyte bli möjligt när reserestriktionerna lättar. Under årens lopp har det skett många ungdomsutbyten i Kenyaförenings regi.
            ”Men oavsett vad som händer har det varit väldigt meningsfullt att få jobba här och jag tar med mig både ny kunskap och ett fint arbetsintyg från de här månaderna. Jag skulle verkligen rekommendera andra ungdomar att arbeta här också – både för att det ger goda erfarenheter – men också för att det är en sån bra grej!”
I Kenya drömmer Salome också om framtiden.
            ”Jag vill arbeta hårt och klara av skolan så att jag skapa ett bättre liv för mig och min familj. Sedan skulle jag också vilja hjälpa och uppmuntra unga tjejer på samma sätt som Pendo Amani hjälpt mig. De har gett mig både livskunskap och redskap för att nå mina mål.”

Ungdomar som förändrar världen

Några av grundtankarna i Kenyaföreningens arbete är attverklig förändring börjar på det personliga planet och kan utvecklas när människor aktivt engagerar sig tillsammans för att skapa en positiv framtid. Sofia och Salome är två fantastiska exempel på hur detta kan ske. Dessutom är de båda ungdomar och tillhör därför Kenyaföreningens viktigaste målgrupp – globalt sett är ungdomar oftast bäst på att leda sociala förändringsprocesser och förändra världen till det bättre!

Text och foto (i Sverige): Magdalena Vogt

Saltsjöbadens elever skänker sina inkomster!

Kanske har den globala solidariteten aldrig varit viktigare än den är nu? I pandemins 2020 står världen inför enorma utmaningar – men mitt i den kris som både kan kännas mörk och skrämmande ser vi också hur människor reser sig för att agera. Några av de som tagit utmaningarna på allvar är eleverna på Saltsjöbadens Samskola.

De har låtit kunskapen gå från hjärnan, rakt ner i hjärtat – och ut i händerna. Två år i rad har de nu engagerat sig i Operation Dagsverke och låtit alla pengar gå till Kenya. Såhär skrev de förra året:

"Efter vår resa till Kenya, där vi fick besöka organisationen Pendo Amani, bestämde vi att vi också vill göra skillnad. Vi såg att alla aktiviteter betydde mycket för barnen i Juja. Därför bestämde vi att vi vill skänka pengarna från årets Operation Dagsverke till just dem så att de kan fortsätta att undervisa, sprida glädje och skapa engagemang.”
/Elever på Samskolan Herta, Sally, Elin och Emily (bild till höger)

"Några av de som tagit utmaningarna
på allvar är eleverna på Saltsjöbadens Samskola.
De har låtit kunskapen gå från hjärnan,
rakt ner i hjärtat – och ut i händerna."

I år har arbetet fortsatt med samma glöd och bidraget kom minst sagt lägligt för att möta det ökade behovet av lärmiljöer under Covid -19, då vanliga skolor i Kenya varit tvungna att hålla stängt och barn förlorat rätten till utbildning. Nya läromedel, stolar, whiteboards och skrivmaterial är några av de saker som kunnat köpas in till Jujas lärcenter.

Läs – och inspireras! – av eleverna på Saltsjöbadens Samskola:

"Detta år på Operation Dagsverke så målade jag en stor grind på mitt landställe. Det kändes bra när jag gjorde det, en känsla av att det jag gjorde nu förändrar någons liv på andra sidan jordklotet. Vi lever ett bra liv i Sverige och har många förmåner och jag tycker denna dag är bra därför att man får en tankeställare och man känner att man gör saker för en bra anledning.”

"På mitt Operation Dagsverke så hjälpte jag min mormor och morfar att kratta deras strand och städa i bastun. Det kändes bra att kunna vara till hjälp för min mormor och morfar och även att kunna samla in pengar till nån som har det sämre än mig. Att vi gör ett dagsverke gör vi oss en tjänst om man ex jobbar på tomten och möjligheten att kunna hjälpa nån som har det sämre än mig så att de får de bättre."

Tusen TACK till alla elever på Saltsjöbadens Samskola som varit med och samlat in pengar och visat att det är möjligt att förändra världen till det bättre!

Nya läromedel, stolar, whiteboards och skrivmaterial är några av de saker som kunnat köpas in till Jujas lärcenter, tack vare pengarna från eleverna i Saltsjöbaden.

Extra insamling Covid -19

Som många av er läste i vårt senaste medlemsbrev har de Kenyanska myndigheterna vidtagit drastiska åtgärder för att stoppa spridningen av Covid -19. Förbud mot sammankomster, utegångsförbud och nedstängningen av skolor etc har även tvingat vår partner att tillfälligt pausa sin vanliga verksamhet i Juja, men ledarna träffas fortfarande och når även ut till familjer och vissa barn som behöver särskilt stöd.

Precis som på många andra platser i världen är det de fattigaste som drabbas hårdast av Coronapandemin. Trångboddhet, osäkra inkomster, bristfällig sjukvård och sanitet gör människorna i slummen ännu mer sårbara. Ingemar Ericssons center har länge fungerat som en oumbärlig tillflyktsort för barn och ungdomar som behöver en trygg miljö att fly till från sina destruktiva familjesituationer. När dessa fristäder försvinner ökar deras utsatthet och rapporterna om övergrepp, våld mot barn och inte minst unga flickor har ökat dramatiskt.

Våra ledare följer flera barn och ungdomar alldeles särskilt och träffar även utvalda ungdomar på centret. Rapporterna vi får om vad barnen utsätts för gör nu att vi känner att stödet de kan erbjuda måste förstärkas!

Vi genomför därför en extra insamling nu för att hjälpa Pendo Amani att:

- Ta upp kontakten med de tjejer som tidigare ingått i ”Zinduka”-programmet och koppla dem till en digital plattform, som även kan fungera som skyddsnät. Där vill de också fortsätta och utöka det program kring könsbaserat våld, sexuell och reproduktiv hälsa etc, som de tidigare bedrivit inom ramen för Zinduka.

- Fortsätta träningen och kontakten med unga ledare, genom en WhatsApp-grupp. Många av ungdomarna erfar en enorm hopplöshet och behöver både social kontakt och en känsla av sammanhang och framtidstro. Den digitala kontakten är en livlina!

- Distribuera hälso-information och ansiktsmasker, för att fortsätta förhindra smittspridningen.

- Ta upp den dagliga utdelningen av gröt för de barn som behöver den mest och även se över möjligheterna att distribuera annan mat till de mest utsatta.

Kenyaföreningens medlemmar och övriga bidragsgivare är avgörande för vår verksamhet och på grund av dessa extraordinära omständigheter är vi nu än mer tacksamma för all hjälp vi kan få!

Om du har möjlighet att var med och ge får du gärna swisha till: 123-198 3840 eller använda Bankgiro: 5304-1075

Märk gåvan: ”Covid-19”

Tillsammans gör vi skillnad för barn och ungdomar i Kenya! Stort TACK för ditt bidrag!

Thank you!
Thank you Martin Fröst Foundation, for your generous support to Pendo Amani and to every child in Juja who will be able to develop their musical skills because of you!

Thank you also for all the instruments donated through Buffet Crampon. This will help us reaching more children and helping them to tell their stories through music.

Finally we also want to express our gratitude to both Olof Flodin and Herman Stefansson, for connecting us with Martin Fröst Foundation. And to Olof also for coming to Juja to play and teach the violin to our children. You have been a great source of inspiration!

We are really looking forward to continue this work together with you to bring more music, joy and positive changes to the children in Juja!

Asante Sana!

Fred från Juja besöker Motala

I februari 2019 besökte Siegfried Mwanzali (Fred) Sverige, ett besök där han framförallt deltagit i ett utbyte med Motalas kulturskola för att lära sig mer om El Sistema och få med sig nya kunskaper hem till arbetet bland barnen och ungdomarna i Kenya.

– Mitt huvudsyfte är att se hur El Sistema-undervisningen bedrivs här. El Sistema introducerades i Kenya i slutet av 2017.

Kulturskolan i Motala har vid flera tillfällen också skickat ner både lärare och instrument till Kenya, ett utbyte som de planerar att fortsätta.

Läs gärna mer i artikeln "Siegfried ska ta med sig kunskap hem" (https://www.mvt.se/kultur-noje/siegfried-ska-ta-med-sig-kunskap-hem-om5777399.aspx)

"Ett fantatstiskt utbyte" – när våra kenyanska vänner deltar i Globträdets projekt My Life

I September 2018 hade vi besök av våra kenyanska vänner som bland annat deltog i föreställningen "My Life", men de hälsade också på i flera skolor. Här kommer några citat från Zainabu och Pius – ett par av Pendo Amanis danslärare – som deltog i utbytet:

"My stay in Sweden was fantastic. The theater experience was exciting, in that I saw opportunities for incorporating theater in our dance classes and music aspects that I intend to introduce. I also attended the Orchestra Class and observed how the students were being taught and teaching methods from the teachers. A big thank you to Mimmi and the team as well as Globetree for organizing the visit for us." /Zainabu

"Being part of “My life” was exciting in the sense that, we were able to share with the audience some of the challenges young people go through while growing in difficult backgrounds. During class engagement, we saw that the students were curious and wanted to hear more from us regarding the situation; this was a good indication that they were observant and eager to hear and learn from us" /Pius Okore

Anna (t.h.) och Linnéa (t.v.) samtalar med en av alla engagerade ledare på Ingemar Ericsson Learning Center Anna (t.h.) och Linnéa (t.v.) samtalar med en av alla engagerade ledare på Ingemar Ericsson Learning Center

Kenyaresan 2018

Att komma till nya Ingemar Ericsson- learning center var på riktigt magiskt. Som en helt egen värld av kreativitet: musik, dans, plugg, lek och teater. Centret var kärleksfullt inrett in i minsta vrå med olika färger på väggarna, instrumentförråd, studierum mm. Jag fick verkligen känslan av en kulturskola, så som jag vill att en kulturskola ska vara - barn och ungdomar överallt i en enda kreativ röra!

Första dagen blev vi välkomnade med sång och dans. Energin var verkligen på topp hos både svenskar och kenyaner. Detta bådade gott inför kommande dagar.  Andra och tredje dagen låg fokus på undervisning i teater, musik och fotoboll. I Hans-Peters fall reparation av stråkinstrument – i Ludvigs fall brassinstrument och IT-support och i Mimmis fall övergripande planering tillsammans med Mike plus lite odling på centret. Dagarna gick i ett, jag satt tillsammans med Astrid och Elise med kenyanska pianister runt två små keyboards. Utrustningen var svajig och det var återkommande elavbrott, instrumenten var lite för små osv. Men på något sätt märktes detta inte av hos ungdomarna, inga sura miner eller negativitet. De ville bara lära sig så mycket som möjligt, att ta paus var inget alternativ. Detsamma gällde för de andra grupperna; Lisas teatergrupp, Hildes gitarrundervisning, Elin och Emmas fiolgrupp, samt Tommie och Linnéas fotbollsträning. När vi svenskar gick för att äta, eller för att besöka Gachororo school hade ungdomarna inte tagit någon paus, de hade lärt sig allt det vi pratat om innan och var hungriga på nytt när vi kom tillbaks. Vilken belöning för en pedagog!

Efter tre dagar av arbete, mestadels från ungdomarna själva, var det dags för föreställning. Det blev dans och musik - föräldrar, ledare och vänner kom för att titta på. Det blev en häftig avslutning av dessa fyra intensiva dagar.
Jag personligen tar med mig erfarenheten av att man kan lära sig snabbt, bara man vill och intresset finns och att man tidigt i livet kan ge vidare sin kunskap till andra. ”Mina” äldsta pianoelever lärde sig på en dag vad mina elever i Sverige ibland lär sig på en termin. De blev omedelbart stolta över sin nya kunskap, ville använda den och bli bättre. Att sedan se de äldre hjälpa de yngre var helt otroligt. En bykänsla och gemenskap som väcker avund, vi kan lära så mycket av dessa unga kenyaner.
När vi satte oss på planet hem tror jag alla hade samma känsla i kroppen; att vi lämnar något som fungerar alldeles utmärkt utan oss. Vi kan ge mer kunskap om våra specifika ämnen och bidra med bättre utrustning (instrument, böcker, stolar, notställ, datorer), men de unga ledarna på centret med Pius i spetsen - de bär Pendo Amanis verksamhet. Det är igång på riktigt!

Anna Ericsson Rosvall

Ett STORT och VARMT tack till nya och gamla sponsorer!

I samband med resan till Juja nu i augusti, kunde vi från Kenyaföreningen bland annat leverera nya fiol-strängar som vi fått från Fröjel String AB och flera klarinetter som Björn Ekström på Vätternmusik renoverat.

Dessutom har Hans-Peter Rauber från Rauber musik renoverat och skänkt fioler. Och sedan har vi fått ett stort antal fotbollar och annan utrustning från Grebo IK, som ni kan se på bilden till höger.

Vi är så tacksamma till er alla, för all omtanke och generositet och vi önskar att ni hade fått vara på plats själva när barnen och ungdomarna i Juja  fick allt detta! Utan fungerande utrustning och instrument är det givetvis omöjligt att bedriva en bra verksamhet. Det ni alla har bidragit skapar viktiga möjligheter för en meningsfull fritid och lärande för barnen i Juja!

TUSEN TACK!

Fler bilder på alla bidrag i bildspelet nedan...

Mike, ledare för Pendo Amani i Juja Mike, ledare för Pendo Amani i Juja

Pendo Amani’s fenomenala fotbollslag!

Eftersom fotbollsaktiviteterna vuxit så explosionsartat i Juja de sista åren, och de redan har 36 lag (!) så ville vi intervjua Mike, som är ledare för Pendo Amani för att lära oss mer om hur situationen och behoven ser ut.

Då intervjun gjordes på engelska så har vi valt att inte översätta den till svenska. Men, om du tycker att det är svårt att läsa - haffa tag i en vän som kan översätta, så att duinte missar den här fantastiska intervjun!

Football is a sport that engages many people, young and old, boys as well as girls. It is simple and fun - and it allows for everyone to join. You don’t need a lot of equipment, and it is relatively cheap. And, more importantly, it has a very positive impact on the whole community! Ultimately, the skills that youth acquire when playing football, equip them to change and improve their own lives, as well as the society around them.

The main target group for Pemdo Amani’s football program in Juja is poor and vulnerable children. But they also engage quite a large number of refugees from south Sudan who live in Juja as well.  ”Through football they feel loved, supported and included in the community”, Mike says and he adds that many of them also volunteer as leaders and coaches.

The reason for starting the whole program actually came from discussions with young people, schools and community leaders already in 2012. ”Football was selected as most beneficial in mobilizing, training and equipping youth. We organized weekend football clinics that enabled us to identify and equip young leaders/coaches. We now have all year round football league for both girls and boys in boys under 10, under 12, under 14 and girls under 12 reaching 36 football teams”.

36 Football teams? It’s amazing. But actually, Pendo Amani are not satisfied yet. They see that there are needs and opportunities for further growth and they have therefore set the goal to set up 50 teams. But in order to afford this, they need more support!

”There is potential to reach more youth in Juja. However, we are limited in funds and equipment. For us to reach youth in other areas and schools we need 1) footballs 2) football bibs / jerseys 3) portable goal posts and 4) to cover transport costs for our local volunteers who are committed in implementing our sport programme”, Mike says. He also goes on to describe that they would also love to train the leaders on first aid in sports, and that they are therefore looking for funding to cover those expenses.

But practicing football is not actually just about ’practicing football’. Pendo Amani’s program brings the whole community together and many other skills are developed in the process. It’s very encouraging to hear Mike talking about all the positive development that these trainings bring about:  ”Through the various trainings that we have offered, young people have acquired life skills that help them confront their social challenges and improve their long term prospects. They have gained leaderships skills, communication skills - and practiced conflict resolution in a none violent way”, Mike concludes.

”We have experienced the benefits of sports beyond physical wellbeing. We have seen young people opening up and sharing their feelings, some have increased knowledge and skills in sports organizing, and have developed healthy attitudes and behavior. We believe that, with leadership skills;  these young people will influence and change their community!”

Beatrice - one of many important Pendo Amani leaders!

Many youths in Juja are faced with difficult situations and on a daily basis, they have to negotiate and make difficult choices regarding their life. The children and youth seek refuge in our learning center and in the programs offered to them; computer and media skills, music and dance, football and learning space where they have access to curriculum books, story books, novels and mentorship. On weekends and during school holidays, the center overflows with children and youth who want to participate in the activities.

Beatrice Kalekye is young leader and a volunteer in PendoAmani. She spearheads the learning center focused on giving the children and youth a safe learning environment and she is also a violin trainer and looks for ways to enhance their skills. She has developed and now she is the lead facilitator for the Zinduka girl’s forum, this is a monthly meeting spot for the girls where they share and learn from each other. This new confidence and leadership within PendoAmani comes from her time and engagement in the organization.  Beatrice is determined to support young people with tools and information that would enable them create a positive change in their own lives and in Juja.

She attended New Generation Leadership Programme in Meru. One of the steps in the training was self-awareness and setting personal goals to achieve after the training. Ten months after the training in Meru, we asked Beatrice to take stock of her work with young people in Juja.

“The way the trainers at NGL motivated me was amazing, I was completely focused on sharing my experience with everyone at PendoAmani, the experience triggered in me the drive to learn more. My main goal was to increase the number of children playing violin, which we have successfully achieved.” “I want to help young people to grow with a sense of purpose, amidst the social challenges in the neighborhood." she adds.

Beatrice time at NGL helped her gain a new perspective on both her role in at PendoAmani and her role as a young leader in the community. “So now I want to teach everybody life skills and give them the tools and information to influence our neighborhood, I have confidence that I can make a change."

Nu har vi flyttat in!

Titta vad fint det blev i de nya lokalerna!

Äntligen har vi mer utrymme!

Äntligen!!!
Sedan vi startade ingemar Ericsson Learning Center i Juja, och erbjudit en plats för barn och ungdomar att samlas och studer efter skolan så har intresset ökat explosionsartat. De barn som bor i Juja har ofta varken elektricitet eller lugn och ro hemma och kan därför inte göra sina läxor. På lärcentret har vi inte bara elektricitet och ljus, vi har även ett litet bibliotek med såväl skönlitteratur som de vanligaste läroböckerna från skolan. Vi har dessutom personal som kan hjälpa och stötta barnen med läxläsningen. Men centret används också för musik-undervisning, dataundervisning och andra studiecirklar och samlingar.
Lokalen vi hade innan började dock bli alldeles för trång, då behovet för ett lärcenter i Juja är enormt. Vi är därför väldigt glada och tacksamma till Rotakorn och Soundforce, som hjälpt oss att täcka de extra utgifterna för en större lokal. Vi flyttar därför in i nya lokaler nu i dagarna - först ska vi bara måla och göra fint!

Givetvis är vi också väldigt tacksamma till våra trogna givare som länge stöttat oss med hyran i det gamla centret - och som nu fortsätter att bistå oss även här. Utan er skulle vi givetvis inte kunna bedriva det här viktiga arbetet!

Åtvidabergs Sparbank
Begravningsbyrån Wårhem
Sandbergs revisionsbyrå
Toolbox AB
Mannes Bygg AB
Åtvidabergshus
Industrigallerian
Karl Danielsson Egendomar
Lars Blomkvist
Marianne Jansson
Polder Solution AB
Åtvidabergs Bok o Tryck
HJ-Bygg AB
Hannäs smide och montage AB
Look Syncenter
Yuniq

Utbyte med El Sistema, februari 2018

Nu är Mike, Skovia och Beatrice från Pendo Amani tillbaka i Nairobi efter fantastiska 12 dagar i Sverige!

Det är Svenska Institutet som finansierat ett utbyte mellan El Sistema Sverige och Pendo Amani . Kenyanerna har därför fått delta i El Sistema Academy där lärare från 10 olika länder var med. De har bland annat besökt Södertäljes El Sistema, Motalas El Sistema och Linköpings Kulturskola.

De sista fem dagarna åkte de till Göteborg för att följde Dream Orchestra som leds av Ron Davis Alvarez från Venezuela. (El Sistemas ursprungsland) och El Sistema Göteborg. Dessutom fick de möjlighet att se Bellinis Norma på Göteborgsoperan.

Innan hemresan packades resväskorna fulla med instrument, notställ, böcker m.m som vi har stort behov av i Juja.
Åtvidabergs Kenyaförening vill tacka alla er som gjorde att den här resan blev möjlig!!

STORT TACK!!

Tack till Ollie och Olof Ericssons stiftelse!

Vi är så glada att berätta att vi tagit emot 10 000 kronor av Ollie och Elof Ericssons stiftelse för välgörande ändamål! Detta går till att få en bättre och stabilare internetuppkoppling i Juja samt till att frakta ned fler instrument till El Sistema-undervisningen. Genom att ha en mer stabil internetuppkoppling ökar möjligheterna för ungdomarna att t.ex. ha utbyten med svenska ungdomar då det kan ske över internet samt öppnar det upp för att kunna ta instrumentlektioner med lärare som befinner sig i ett annat land. Vi är mycket tacksamma och ser att det kommer vara till stor nytta och glädje!
/ Elin Thor, Ordförande

Stort tack till Nacka musikskola för alla fina instrument! Musikundervisningen är nu i full gång i Juja.

Läs hela inlägget »

Här kommer färska hälsningar och bilder från Gabriella Molina (klarinettist) och Nathaly Ossa Alzate (violinist), som precis besökt Juja och hjälpt till med instrumentundervisning. Gabrielle är från USA och Nathaly från Colombia och båda tillhör ett ledarskapsprogram inom YOU (Youth Orchestra of Americas) och det var tack vare El Sistema som de kom i kontakt med Pendo Amani i Juja och bestämde sig för att göra en volontärinsats där.

Under tiden i Juja har de både hållt i ledarskapsträningar för Pendo Amanis musiklärare och stöttat dem i deras instrumentundervisning. Men de har också haft workshops och undervisat klarinett- och violinelever, samt organiserat en avslutande konsert tillsammans med deltagare från Juja. Gabrielle kunde dessutom bidra med en del utrustning till Pendo Amanis klarinetter, då kollegor till henne donerat tex munstycken, rör och olja att smörja in klarinetterna med – gåvor som mottogs med tacksamhet.

Stort TACK till Gabrielle och Nathaly för allt ni bidragit med! Den här typen av kontakter och volontärinsatser betyder mycket för Pendo Amani!

Läs hela inlägget »

Hej! Jag heter Marcus och gästar här på bloggen idag. Just nu är jag nere i Kenya och har nu varit det i ett par veckor- en månad på onsdag. Sedan årsskiftet har jag varit i Juja utanför Nairobi för att jobba med ungdomsorganisationen Pendo Amani. Jag kom ner hit för andra gången delvis på grund av Kenyaföreningen, då jag efter mitt första besök 2015 tyckte att volontärsarbete verkade intressant.

Hos Pendo Amani har jag först och främst assisterat datorlektioner för ungdomar på centret, men också spelat en del slagverk med betydligt yngre på Gachororo School. Tiden här har varit givande för att jag fått en känsla av hur bra det känns att hjälpa andra med något man är bra på själv. Dessutom har jag fått träffa många härliga människor som också lärt mig känna Kenya bättre. Bland annat mina värdföräldrar och ledarna på Pendo Amani men också eleverna på datorlektionerna.

Nu har jag fyra hela dagar framför mig i landet, innan planet lyfter 23:59 ifrån Jomo Kenyatta-flygplatsen. Jag ska se till att göra det bästa av dagarna, så får jag nog det bästa tillbaka. Är mycket nöjd med min tid som volontär, trots att den varit ganska kort!

Hej alla Kenyavänner!
Nu har vi startat en blogg här på hemsidan. Inlägg här kommer att göras av olika personer lite då och då.
I slutet av december åker Marcus Jessen till Juja och beroende på tillgång till internet kommer han att blogga lite från sin vistelse där!

Läs hela inlägget »

Lera eller konstgräs? Var växer det bäst?

Jambo!
Här kommer färska hälsningar från Juja! Vi kom hem igår kväll efter en riktigt intensiv, men meningsfull resa och jag vill göra ett ödmjukt försök att sammanfatta några av de starkaste intrycken.
Syftet med resan var att undersöka möjligheten till ett mer långsiktigt samarbete mellen Åtvidabergs gymnasieskola, Facetten, och Gachororo School, samt frivilligorganisationen Pendo Amani. Vi var därför flera (både elever, lärare och rektor) som hade glädjen att få göra den här resan med hjälp av medel från Folke Bernadottes Minnesfond och UHR (Universitets och Högskolerådet).

Den första vi mötte i Juja var rektor Everlyn, som välkomnade oss med en enorm värme och generositet, på sitt lilla trånga kontor. Bakom bordet låg högvis med säckar med gryn till gröt åt de fattigaste av hennes 1700 elever, och på väggarna hängde en blandning av diplom och diagram över målsättningar och resultatutveckling från de senaste åren. Själv strålade hon av engagemang och vilja att fortsätta lyfta ett av Nairobis fattigaste områden och utbilda unga människor som kan åstadkomma en verklig förändring för sig själva och sin omgivning. Och staplarna pekade rakt upp! Men vad är hemligheten, undrade vi. ”Hard work”, svarade Evelyn. Men vad är det som får folk att jobba så hårt? Everlyn tänkte en stund. ”Hope”, svarade hon sedan. ”Hope makes people work hard”. Och här menade hon att samarbetet med Kenyaföreningen spelade en stor roll. När eleverna – och deras föräldrar – ser att ambitiösa elever kan få stipendier för vidare studier, eller får delta i olika utbyten, så motiverar det dem att ta skolan på allvar. I ett område där framtidsutsikterna annars är väldigt mörka för flertalet, tappar man annars lätt hoppet och därmed också orken att kämpa för en dröm som kan verka omöjlig att uppnå. Då tar de omedelbara behoven över och barnen tvingas kanske stanna hemma och hjälpa till istället för att gå till skolan.

Samarbetet med Pendo Amani har också haft en avgörande betydelse. Vi får veta att när Pendo Amani började sitt arbete i Juja 2012 var det bara 3 av 184 elever som klarade grundskolan tillräckligt bra för att kunna gå vidare till gymnasiet. Nu är den siffran 50%. Dock deltar inte alla elever i Pendo Amanis fritidsverksamhet, men utav dem som gör det klarar faktiskt hela 80% av inträdeskraven till gymnasiet! Utvecklingen är nästan ju nästan magisk. Men vad är det då i Pendo Amanis verksamhet som hjälper eleverna så till den milda grad? Återigen handlar det om att ge unga människor ett framtidshopp, och en tilltro till den egna förmågan. Pendo Amani delar inte ut något gratis. Istället kräver man att både barn och föräldrar engagerar sig och hjälper till. Verksamheten bygger nästan uteslutande på frivilliginsatser, och i detta fostras ledare och människor som lär sig att själva skapa goda förutsättningar för att klara av sitt liv. ”It’s a two-way education”, menar Pius som är danslärare. ”Jag lär mig, samtidigt som andra lär sig av mig”.
På just den här planeringsresan tittar vi dock alldeles särskilt på fotbollsverksamheten som vuxit alldeles enormt den sista tiden. Eftersom Facetten också har många fotbollselever känns det spännande att titta på möjligheterna till utbyte och samarbete kring just fotbollen. I Juja deltar nu närmare 600 barn och ledare varje helg. Under lördagen hinner vi se både träningar och en match. Kvalitén på själva planen lämnar dock en del övrigt att önska. Eftersom det regnat under natten så har det samlats massor med vatten på den relativt ojämna planen, så innan vi ens kan börja försöker ungdomarna skopa undan de enorma pölarna med diverse tillhygg. Men sedan bestämmer de sig för att köra ändå, trots leran och vattensamlingarna. Och när de kommer igång imponeras vi av hur snabba och tekniska de är! Faktum är nog att den ojämna planen är en väsentlig del av hemligheten. Om man bara spelar på platt konstgräs tvingas man inte alls utveckla samma smidighet och teknik, som man måste göra här, där terrängen ställer helt andra krav på spelarna.

Bilden av spelarna på planen etsar sig fast i minnet och nu när jag ska försöka sammanfatta mina intryck av Juja är det en av de saker som faktiskt gjort allra starkast intryck och imponerar allra mest. Förutsättningarna i Juja lämnar verkligen mycket övrigt att önska. Bristerna är påfallande. Men trots detta (eller kanske just på grund av detta?) så möter jag så många otroligt starka och driftiga ledare och barn, som utvecklat en enorm drivkraft och kapacitet att ta sig fram. Samtidigt tänker jag också att det ligger väldigt mycket sanning i Everlyns analys, att det krävs hopp för att orka kämpa. Och just i detta tror jag att vi som Kenyaförening kan spela en väldigt viktig roll. Vi kan inte undanröja alla hinder – och hjälpen vi kan bidra med kommer på många sätt alltid att vara otillräcklig. Men kanske kan vi, genom att stötta ledare i skolan och i Pendo Amani, bidra med ett hopp som ger många kraften att själva orka kämpa och förvandla sina liv och sin omgivning? Dessutom har vi oändligt mycket att lära själva, vi som spelar på alldeles för mycket konstgräs.

Magdalena Vogt,
Lärare på Facetten, Åtvidabergs Gymnasieskola